Jaký je energetický trh v ČR?

Píše se rok 2021. Je to 11 let, kdy jsem profesně vstoupil do světa finančnictví. Za tu dobu se událo mnoho věcí, mnoho změn. A nutno říct, že hodně věcí bylo pro dobro klienta. Zkrátka a jednoduše, finanční trh je dnes regulovaný, a to je dobře. Chrání to klienty.

Jaké překvapení pro mě bylo, když jsem na začátku roku 2020 pro své klienty přibral do portfolia také energetiku. Připadal jsem si jako Alenka v říši divů, protože jsem zjistil, že trh s energetikou je neregulovaný, a to tak moc, že s trochou nadsázky můžeme říct, že se vracíme do 90. let minulého století.

Co se tedy přesně na trhu energetiky v ČR děje?

Dodavatelé mohou ke svým klientům přistupovat opravdu různě a ve svých smlouvách mohou uvádět mnoho různorodých věcí. Nicméně nyní uvedu, jak to funguje obecně, když se klient o podmínky dodávky elektřiny nebo plynu na svém odběrném místě nezajímá. Tedy spoléhá na to, že dodavatel se o něj postará…

V praxi to často vypadá tak, že klienti ve svých smlouvách nemají uvedeno období dodávky, mívají v nich uvedenou pouze jejich platnost. Příkladně, že smlouva je platná na 24 měsíců. Nicméně od kdy je platná? Od podpisu? Nikoliv. Je platná od připojení. A tyto data se mohou lišit, protože podepsat smlouvu můžete nyní a připojeni můžete být klidně za měsíc, nebo třeba (při změně dodavatele) za rok. Už to je pro klienta první nečitelná věc.

Další oblíbenou praktikou v praxi jsou nefixované ceníky. Když svého klienta dodavatel získal, často to mohlo být proto, že mu nabídl nižší cenu, než za jakou mu dodává jeho stávající dodavatel. A tak k němu klient přešel. Nicméně už mu nebylo řečeno (protože to se přece píše ve Všeobecných obchodních podmínkách, dále jen VOP), že ceník je nefixovaný. Dodavatel tak (přesně podle VOP) může klientovi měnit cenu v průběhu období dodávky, jakkoliv se mu zlíbí. A nemusí to klientovi (opět dle VOP) oznamovat. V praxi to znamená, že dodavatel klientovi mění cenu kdykoliv (většinou navyšuje) a klient se toto dozví až z následujícího vyúčtování. Zjednodušeně řečeno, za kolik klient odebírá v roce 2021, se dozví z faktury v roce 2022. A to za předpokladu, že se ve vyúčtování vůbec vyzná.

A tím to nekončí. Naopak. Dodavatel Vám klidně může zavolat v průběhu období dodávky (řekněme, že máte do konce dodávky rok) a nabídnout Vám „výhodnější“ ceník. Když na to přistoupíte, může Vám tímto dodatkem období dodávky změnit v jeho průběhu (tj. příkladně nyní prodloužit na 3 roky), přičemž tento „výhodný“ ceník Vám podrží jen nějakou dobu a pak Vám cenu opět podle své libosti upravuje.

V případě fixovaných cen, tj. kdy má klient po celé období dodávky pevně danou cenu (což je dle mého názoru vzhledem k rostoucím cenám energií ta lepší varianta), stejně nemá vyhráno. I když jej v tomto případě musí dodavatel na změnu ceny písemně, příkladně poštou či emailem, upozornit (dle VOP), pokud klient s aktualizací ceny nesouhlasí, musí toto dodavateli max. 10 dnů před aktualizací nového ceníku oznámit. Pokud to neudělá, pak se má za to, že cenu schválil. Takto to funguje. Na tom by ještě nutně nemuselo být tolik špatného, pokud by někteří dodavatelé neposílali informace o navýšení ceny v období, kdy je zvýšená pravděpodobnost, že si klient dopis nepřečte. Tedy příkladně ve svátcích jako jsou Vánoce, či v období letních dovolených apod. A tady už se dostáváme na úroveň toho, co je a není morální.

A ještě zde máme další „libůstku“, kterou jsou automatické prolongace. Automatická prolongace znamená, že pokud klient nekontaktuje svého dodavatele před koncem daného období dodávky do určitého data (nutno dodat, že tato doba je u dodavatelů různá), pak jej dodavatel přesně dle smlouvy automaticky prolonguje na další období. Bez jeho souhlasu (protože to si přece podepsal už dříve ve smlouvě). Bez toho, aniž by klient věděl, za jaké ceny bude v následujícím období elektřinu či plyn odebírat.

A opět jeden příklad z praxe: přestavte si, že jste od dodavatele chtěli odejít, protože Vám dodával za draho a podmínky smlouvy byly nečitelné. Ten se okamžitě „vytasil“ s retenční nabídkou, kdy Vám do smlouvy zadal fixovanou cenu na 2 roky, ale už Vám (opět) nezmínil, že po prolongaci budete mít zcela jiný ceník, který je – světe div se – opět nefixovaný. A protože Vás bude prolongovat příkladně opět na 24 měsíců, můžete si být takřka jisti, že si předešlou „dotaci“ vybere plně i s úroky. Protože takto se to mnohdy děje. Vše je to vidět ve fakturách klientů.

Dobrá zpráva je, že existují dodavatelé, kteří hrají fair play. Co dělají jinak?

  1. Mají dlouhodobě nižší ceny, a především své ceny na dané období dodávky (na 2-3 roky) fixují.
  2. Ve smlouvách je krom ceny uvedeno konkrétní období dodávky (ne platnost smlouvy). Tedy od kdy do kdy danou komoditu (elektřinu či plyn) klient odebírá. Tj. podmínky ceny i období jsou pro klienta čitelné dopředu.
  3. Umí svést obě komodity a na všech odběrných místech do jednoho termínu, tj. pro klienta přehledné.
  4. Nedělají automatické prolongace, naopak pokaždé klienta s dostatečným předstihem kontaktují s podmínkami dodávky na další období. Klient se tak má možnost rozhodnout.
  5. S klientem neřeší podmínky smlouvy přes infolinku. Naopak klient vše komunikuje s obchodníkem, kterého dobře zná.

A jako bonus jsou na trhu dodavatelé, kteří jsou zároveň výrobci, přičemž elektřinu vyrábí výhradně z obnovitelných zdrojů. Klient tedy může navíc odebírat čistou energii.

Když to vše shrnu, lidé mohou mít pořádek i ve svých energiích. Mohou odebírat od dodavatele, který je zároveň výrobce, za nižší ceny, s čitelnými podmínkami smlouvy, bez automatických prolongací a s osobním přístupem.

Chcete získat více informací?

S Vašimi osobními údaji vždy zacházíme s respektem a péčí. Odesláním souhlasíte s OOÚ a GDPR